Zábavný program do bazénu pro děti od 5 do 10 let

Aktivity pro větší skupinu dětí – zábava na 60 minut i víc, bez složitého vybavení

Bazén není jen pro čvachtání. Když máte na starost skupinu dětí, rychle zjistíte, že nestačí říct „běžte do vody a bavte se“. Některé děti se rozjedou až moc, jiné po dvou minutách neví, co dál.

Tento článek je pro vás, pokud:

  • máte skupinu 8 až 15 dětí ve věku 5 až 10 let,

  • pracujete v mělkém bazénu, kde se dá spíš běhat než plavat,

  • potřebujete naplnit program minimálně na 30 až 60 minut,

  • a ideálně nechcete používat náročné nebo objemné vybavení. 

Níže najdete 5 her, které lze různě kombinovat a přizpůsobit. Vydržíte s nimi minimálně 60 minut – a podle počtu dětí, opakování a variant i déle.

1. Barevné ostrovy

Do vody rozmístěte plavecké desky, pěnové podložky nebo pontony různých barev. Vedoucí hlasitě zavolá konkrétní barvu (např. „žlutá!“) a děti se musí co nejrychleji přesunout k odpovídající desce – stačí se jí dotknout. Kdo zůstane bez „ostrova“, dostává jednoduchou výzvu, například vymyslí další barvu, otočí se třikrát dokola nebo zatančí ve vodě.

Pokud je barevných desek méně než dětí, mohou se o jednu desku podělit i dvě nebo tři děti – podle prostoru a věku skupiny. Hra tak připomíná vodní verzi známého Twisteru a vede děti nejen k rychlé reakci, ale i ke spolupráci a improvizaci.

Co potřebujete: plavecké desky, pěnové podložky nebo pontony

Co rozvíjí: postřeh, orientaci, pohyb ve vodě, vnímání prostoru a nenásilnou týmovou interakci.

 

2. Vodní štafeta s míčkem

Rozdělte děti do dvou nebo více týmů. Každý tým se postaví na startovní čáru u okraje bazénu. První dítě drží míček a běží nebo jde co nejrychleji ve vodě na určené místo a zpět. Poté předá míček dalšímu členovi týmu.

Štafetu lze upravovat podle věku dětí nebo hloubky vody – například běhání s míčkem nad hlavou, přenášení na plavecké desce, nebo obouruč, jednou rukou či za zády. Děti můžete motivovat na čas nebo jen soutěží mezi týmy.

Hru můžete zpestřit překážkami (např. plovoucí deskou, kterou musí obejít), nebo tím, že na trase budou určité zóny, kde musí děti udělat úkol (např. otočka, ponoření, zastavení).

Co potřebujete: míčky, plavecké desky (volitelně), kužely

Co rozvíjí: koordinaci, rovnováhu, rychlost, orientaci a týmovou spolupráci

zabavny_vodni_program

3. Pontonový přechod

Vytvořte ve vodě improvizovaný most – řadu pěnových pontonů nebo větších plaveckých podložek. Děti se pokusí dostat z jednoho konce na druhý bez pádu do vody. Nejbezpečnější je přechod po čtyřech, v podřepu nebo s oporou o ruce – podle věku a pohybové jistoty.

Aby hra měla ještě větší šmrnc, zapojte i ostatní děti. Mohou jednotlivé pontony přidržovat, povzbuzovat, fandit a vytvořit tak bezpečné i motivační prostředí. Každý účastník jde sám, ale ví, že za ním stojí tým.

Co potřebujete: pěnové pontony, větší plavecké podložky nebo stabilní plavecké desky.

Co rozvíjí: rovnováhu, koncentraci, odvahu, týmovou podporu a ohleduplnost.

 

4. Vodní přehazovaná

Rozdělte děti do dvou týmů a napněte mezi ně vodní nudli (tzv. „žížalku“) jako pomyslnou síť. Za hráče na každé straně nebo mezi nimi rozmístěte plavecké desky nebo pontony, které budou fungovat jako cílové zóny.

Úkol zní jasně: přehodit míč přes „síť“ tak, aby dopadl na desku. Nejde o to trefit protihráče – jde o přesnost, spolupráci a rychlé reakce. Tým na druhé straně se snaží míč zachytit dřív, než přistane na desce.

Chcete větší výzvu? Přidejte víc desek a přiřaďte jim bodové hodnoty. Vyhrává tým s nejvíce trefami během daného času.

Co potřebujete: vodní nudli, plavecké desky, pontony nebo podložky, míč do vody

Co rozvíjí: obratnost, přesnost, týmovou spolupráci, vnímání prostoru a smysl pro hru.

 

5. Podvodní výzva: Ulov & dovez

Děti se rozdělí do dvou týmů. Do vody rozmístěte různé sbírací pomůcky – například okřídlené míčky, potápěcí kroužky nebo tyčky, které ve vodě stojí a dobře se chytají. Úkolem obou týmů je vylovit co nejvíce těchto předmětů a nosit je na ponton nebo podložku.

Jakmile jsou všechny pomůcky vylovené, tým s podložkou „dopluje“ k okraji bazénu a tím symbolicky ukončí hru. Nevyhrává ale ten, kdo je v cíli první – vítězí ten, kdo nasbíral víc!

Co potřebujete: potápěcí pomůcky jako jsou okřídlené míčky, kroužky, kolíky/tyčky, ponton nebo podložku

Co rozvíjí: potápění, týmovou spolupráci, orientaci pod vodou a jemnou motoriku

Tip: Pro menší děti volte pomůcky, které „plavou“ na dně a není nutné se pro ně potápět hluboko. Hru lze snadno přizpůsobit dle věku a schopností skupiny.

 

JAK DLOUHO VÁM PROGRAM VYDRŽÍ?

Záleží, kolik dětí máte, jak rychle střídáte hry a jestli si dáte pauzu na čvachtání. Ale pokud využijete většinu nebo všechny uvedené aktivity, pohodlně z toho složíte zábavný program na 60 minut i víc – a děti se budou bavit, aniž by si toho všimly.